Mindfulness: wat levert het op?

  • verbetert je aandacht en concentratie
  • leert je anders omgaan met emoties en stress
  • helpt je afstand te nemen van gewoontegedrag
  • leert je onbewuste gedachten en gedrag te herkennen
  • brengt momenten van rust in een druk bestaan

De training

De training is gebaseerd op het officiële MBSR* 8-weekse programma. De effectiviteit is wetenschappelijk aangetoond bij stress en stress-gerelateerde klachten. Je leert met moeilijke emoties om te gaan en afstand te nemen van negatieve gedachten. Daarnaast ontwikkel je inzicht in de manier waarop je met jezelf omgaat en krijg je praktische handvaten aangereikt om mindfulness in je dagelijks leven te integreren.

Ik ben opgeleid tot trainer MBSR* en MBCT*. Ik werk met heldere afspraken en je kunt rekenen op een professionele begeleiding. Door een mindfulness training bij mij te volgen ben je er zeker van dat je een wetenschappelijk bewezen training volgt. Niet zweverig, wél professioneel.

Het programma

  • een individueel intakegesprek
  • 8 bijeenkomsten van 2,5 uur
  • een stiltedag
  • begeleide aandachts‐, concentratie‐ en bewegingsoefeningen
  • oefeningen om je bewustzijn in het dagelijkse leven te vergroten
  • tussentijdse begeleiding
  • een werkmap en toegang tot audio oefeningen
  • groepsgrootte minimaal 3 en maximaal 8 deelnemers

Voor wie

De mindfulness training is voor iedereen die wil leren omgaan met stress, negatieve of angstige gedachten en gevoelens, piekeren, pijn, slaapproblemen, vermoeidheid en burn-out klachten. Voor deelname aan de training is geen speciale (meditatie) ervaring of lichamelijke conditie vereist.

De training wordt gegeven in groepsverband. Wanneer het voor jou niet mogelijk is om de mindfulness training in een groep te volgen, is het mogelijk om de training individueel te volgen (iMBCT).

Onderdelen van de training

De training spreekt je aan op jouw eigen kracht, verantwoordelijkheid en mogelijkheden. Onderdelen van de training zijn:

  • aandachts- en concentratie oefeningen
  • bewegingsoefeningen
  • zitmeditatie en loopmeditatie
  • oefeningen om het bewustzijn in het dagelijks leven te vergroten
  • oefeningen gericht op het anders omgaan met stress, pijn en vermoeidheid
  • uitleg over de samenhang tussen stress en negatief denken

Daarnaast komen er op een praktische manier theoretische aspecten aan bod en is er ruimte voor het nabespreken van je ervaringen tijdens de oefeningen. Hierdoor wordt je opmerkzaamheid aangescherpt.

Cursusmateriaal en thuis oefenen

Mindfulness is een ervaringsgerichte training: je leert door te doen en je ontwikkelt vaardigheid door herhaling. Het is van belang om de intentie te hebben om gedurende 8 weken dagelijks ongeveer 45 minuten te oefenen (een bewust moment van tijd voor jezelf). Je krijgt een digitale werkmap en toegang tot audiobestanden waar alle oefeningen op staan om thuis mee aan de slag te gaan.

Individueel kennismakingsgesprek

Voorafgaand aan de training heeft iedere deelnemer een kosteloos kennismakingsgesprek. In dit gesprek krijg je aanvullende informatie en kun je vragen stellen. Ook bespreken we of de training voor jou een goede keuze is. Na jouw inschrijving voor de training neem ik contact met je op voor het plannen van een kennismakingsgesprek. Je aanmelding wordt pas definitief na dit gesprek en na betaling van de factuur.

DATA & PRIJZEN INSCHRIJVEN

Contact

Heb je vragen of twijfel je? Neem dan gerust contact met mij op. In een vrijblijvend gesprek maken we kennis met elkaar en bespreken we al je vragen,

* MBSR = Mindfulness Based Stress Reduction
* MBCT = Mindfulness Based Cognitive Therapy

 

Verbindingen maken met je authentieke zelf, is je eerste prioriteit.

~ Tom Hopkins

SITEMAP